קפה עם מנהלת האגף

מנהלת האגף, דר' נעמי מורנו

שלום לכולן,

המפגש העשרים ואחד (21) של "קפה עם מנהלת האגף" עם דר' נעמי מורנו התקיים בתחילת חודש דצמבר 2019. במפגש השתתפו עובדות ממעונות באזור הניהול של מנהלת האזור יעל הכהן. המשתתפות הגיעו ממגוון מעונות באזור הצפון: בית הלל; כפר חנניה; כרמיאל (הארבל; הלוטוס); מעלות (הסביונים); נהריה (השקד, קיבוץ גלויות); נשר (האלון, הוְרָדים, התאנה); עכו (מזרח, צפון); קרית ביאליק – צור שלום (רפאל); קרית מוצקין (הרב קוק, נווה גנים, קדיש לוז); קרית שמונה (דן).

המשתתפות ייצגו מגוון תפקידים, ביניהם: מבשלת; מחנכת-מטפלת; אחראית כיתה (תינוקות, פעוטות, גנון), מנהלת. השתתפו בפגישה (לפי א"ב של שם משפחה): מיכאלה דנה אהרון, פנינה אוחיון, מיה אזרן, הדס אוחנה, מירי בן ישי-אלקובי, הילה ארזי, פאני ביטון, רוחה בן שמעון, תהילה גבאי, טטיאנה גרינגרוז, אוסנת דסטה, מעיין הירש, דקל נוב חיון, ברוריה טולדנו, ילנה טולצ'קוב, סיגל מישייב, טטיאנה ממן, פלורה ספנייב, מרילין פדידה, עדי פרץ, מיכל שוקרון.

בהערכה רבה,

נעמי

למפגשים האחרונים

שש תמונות של נשים מחובקות

המפגש העשרים ואחת / עובדות ממעונות באזור מנהלת האזור יעל הכהן

המפגש נפתח בדבריה של מנהלת האזור יעל הכהן, שברכה את הנוכחות, סִפְּרה את המשל על כוכבי הים[1] וציינה את השפעתן של המשתתפות על הילדים שבטיפולן.

דר' נעמי מורנו הודתה לגב' אביטל בלומנטל, יו"ר האגף לגיל הרך, על הצטרפותה לפגישה וסִפְּרה: "ויצו היא תנועת נשים בינלאומית, שהוקמה ב-1920 בידי נשים. ויצו העולמית מבוססת על פדרציות בעשרות מדינות בעולם. בישראל, ויצו מפעילה בתי ספר, כפרי נוער, מקלטים לנשים מוכות, בית אבות ומייצגת מרחב גדול של עשייה חברתית. במהלך 2020 ימלאו 100 שנים לייסוד ויצו. מפגשי קפה עם מנהלת האגף לצוותי המעונות מתקיימים כארבע שנים, כחלק מחיבורים בין השטח למטה. עד כה קיימנו 27 מפגשים עם עובדות ומנהלות ואנו מתייחסים למה שנאמר על ידיכן בתשומת לב. אתן – חלק ממערכת גדולה, עם היסטוריה ומשמעות".נשים סביב לשולחן ארוך

בהמשך הוצגו הבטים שונים של פעילות האגף:

  • החזון שלנו – הילד נמצא במרכז. מסביבו – הורים, צוות, קהילה. השפעת הסביבה מחייבת אותנו להתייחס לכל מרכיביה.
  • תעודת זהות של האגף לגיל הרך – אנו מפעילים 182 מעונות. ברשת מעונות ויצו פועלים 19 מעונות רב-תכליתיים, 12 מעונות במקום העבודה, מעונות שמשלבים ילדים בסיכון וכן מעונות הקולטים ילדים עם צרכים מיוחדים (לדוגמה: "מסיכון לסיכוי", "אלוטף" – לילדים על רצף האוטיזם). במעונות ויצו משולבים כ-14,500 ילדים ואנו פועלים בהתמדה להרחיב את השירות לאוכלוסיות חדשות.

בנוסף, מפעיל האגף לגיל הרך מסגרות חוץ-ביתיות, מרכזים לגיל הרך ומגוון תכניות חברתיות וקהילתיות.

  • אלו ערכים מכוונים אותנו? טיפול וחינוך מיטביים; שוויון הזדמנות; חיזוק מערך המעונות תוך הרחבת ההיצע; העצמת הורים; העצמה מקצועית לצוותים; שיתופי פעולה ושימור חוסן מקצועי ארוך טווח.
  • מטרות בפעילות האגף – שימור עובדים, קידום איכות הטיפול, שביעות רצון הורים ויציבות כלכלית.
  • דגשים בפעילות – * יצירת רצף של תכנים, באופן שלכל הכיתות ובכל קבוצת הגיל תהיה תכנית ייחודית (לדוגמה: ספרית פיג'מה, ליווי התפתחותי ושפתי). * הדרכה פדגוגית שיטתית באמצעות מדריכות פדגוגיות ומנהלות אזור שתפקידן לנהל את האגף ברמה האזורית.
  • תכנים מרכזים בעבודתנו – אנו מפעילים מגוון של תכניות מערכתיות ו/או תוספתיות במעונות היום, לדוגמה: "טעמי ילדות", "תנועה בהנאה", ליווי התפתחותי, "חיוכים – לבריאות השן", בטיחות בדרכים, "וַויְזקידְס", "ספרית פיג'מה", חוסן, "מעון ועוד", "להיות הורים", "ויצו בקהילה", קייטנות, צהרונים, יוזמות פרטיות. תשומת לב ניתנת למצבי חירום, מצבים משבשי שגרה.
  • הורות – "קול להורה": קו יעוץ להורֵי ילדים בגיל הרך, שבו משולבות 90 נשות מקצוע בהתנדבות, הנותנות ייעוץ מדי יום בשתי משמרות; "להיות הורים" (ייעוץ במעונות על ידי מתנדבות "קול להורה"); "הורות לראשונה" – תכנית חדשה שנועדה לנשים, חסרות עורף משפחתי, שהן בהריון ראשון (מהשליש האחרון של ההריון ובמהלך השנה הראשונה לחיי הילד). כ-20 קבוצות נפתחו עד כה.
  • מערך לאיתור ולגיוס – המושתת על עקרון של גיוון תעסוקתי, יצירת אפשרויות לקידום ולימודים. כמו-כן נעשה שימוש בדפי פייסבוק, בתכנית "חברה מביאה חברה", הכשרה תוך תעסוקה, גיוס תמיכה לעבודת המעון באמצעות שירות לאומי בארץ ומחו"ל וכן באמצעות שילוב מתנדבות.
  • השתלמויות – האגף מפעיל מגוון השתלמויות, כמו: רענון ידע בתחום העזרה הראשונה ובטיחות הילדים); "ספר את הסיפור" (אוריינות לגיל הרך); "עכשיו אני": תכנית לפיתוח קריירה אישית; סיווג מקצועי לקונדיטָאוּת (אפיה והכנה של קינוחים). בנוסף מתקיים שיתוף פעולה עם המכון לחינוך דמוקרטי.
  • הכשרות וקידום מקצועי – באגף נבנו סולמות-קידום במעון באמצעות תפקידי רוחב כמו – מחנכת מטפלת-יזמית-מפעילה: כיום יש 100 מפעילות שמשולבות ב"מעון ועוד" וב"ויצו בקהילה". בנוסף יש תפקידי רוחב של חונכת, רכזת קורס, מובילת תחום, אקדמיזציה וכן מסלול אנכי, לדוגמה – מטפלת ללא סיווג, מחנכת-מטפלת סיווג 1 וסיווג 2, אחראית כיתה, מנהלת מעון, מנהלת אזור, מנהלת פרויקטים, תפקיד ניהולי במטה האגף ועוד). ויצו מסייעת במלגות ופועלת בשיתוף עם מכללת אורנים במסגרת תכנית הכשרה מש"ימטפלת שנות הינקות.

בחלק המרכזי של המפגש נערך סבב בין המשתתפות, שהציגו את עצמן, העלו סוגיות אופייניות לעבודת המעון והעבירו טיפים בהקשר לתפקידן, להתנהלוּת המעון, לאתגרים עמם הן מתמודדות ולציפיותיהן במסגרת האגף.

***

[1]  איש צעיר הלך על חוף ים בזמן הזריחה. מרחוק הוא הבחין באיש מבוגר. "האם הוא רוקד? מה הוא עושה?" שאל את עצמו האיש הצעיר. בעודו מתקרב למבוגר, הוא הבחין שהוא מרים כוכבי ים שנתקעו על החוף לאחר שעברה הגאות ומשליך אותם חזרה למים. איש הצעיר הביט בפליאה באיש המבוגר שהשליך כוכב ים אחר כוכב ים לעבר גלי הים. כשהוא מבולבל, שאל הצעיר את זורק כוכבי הים: "מדוע אתה עושה זאת?" המבוגר הסביר לו בנחת שכוכבי הים ימותו, אם הם יישארו בשמש הבוקר החמה. האיש הצעיר הביט הרחק לאורך החוף הארוך "אולם יש כאן אלפי כוכבי ים, אתה לא תוכל להחזיר את כולם לים, אז מה זה כבר משנה?" חייך האיש המבוגר, הביט על כוכב הים שבידו ובעודו זורק אותו בבטחה לעבר גלי הים, אמר "עבור כוכב הים הזה זה משנה".

והעובדות, מה הן אומרות?

  • עובדת 24 שנים בויצו. אני אמא ל-6 ילדים… במעון שלנו פועלת תכנית "מסיכון לסיכוי" לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים: אנחנו המעון הראשון בויצו שבו התחילה התכנית. מעון חם ומשפחתי, הצוות ותיק עם ידע וניסיון. אנחנו מגיעות לעבודה עם הרבה כוחות ושמחה. במעון רוב הילדים ממשיכים ממשפחה למשפחה... אמא אחת אמרה: 'לא באתי להתרשם אלא לרשום…'
  • מובילת כיתת גנון, נשואה ואימא ל- 2. המעון ממוקם בצפון הרחוק, יש בו תקינה מוגברת, (שממומנת על ידי ההורים במסגרת סל שירותים תוספתי – "מעון ועוד"). אנו עובדות גם בחופשות… 27 ימים יותר מלוח החופשות במעונות (במתכונת של קייטנות והארכת שנת הלימודים). יש לנו טיולי בוקר ושילוב טבע כפרי במעון, לדוגמה: מסיק זיתים, ביקור ברפת לקראת חג שבועות, אנחנו אוספים בדרך עלי שלכת, מדברים על הפרדס… יש לנו מרחב חיצוני ומדשאות… מלווה אותנו ועדת חינוך יישובית שתורמת רבות לרווחת הילדים במעון. מתייחסת לצוות שלי בגובה העיניים, מעודדת אותן להעביר מפגשים ולתרום באופן מהותי לעבודה. חשובים בעיני – שיתוף פעולה בצוות, תשומת לב והקשבה לקשיים שעולים… נשים סביב לשולחן ארוך
  • עם תחילת עבודתי [כמנהלת] לפני 13 שנים הבנתי שהעובדות הן לא רק מטפלות. לכל אחת יש כישרון מסוים וצריך לתת לכך ביטוי. בכל פרויקט אני משתפת את הצוות ורואה מי מעוניינת… לדוגמה: מטפלות-מפעילות, פיתוח אישי, תכנית מש"י (מטפלת שנות הינקות)… לכל אחת יש חוג אישי משלה. יש מי שצועדות צעדים קטנים ויש שעושות צעדים גדולים… חשוב מאד לשמֵּר עובדים, לתת יחס, תשומת לב ושיחות. יש תמיכה של מנהלת האזור. יש תכניות העשרה מאוד טובות במעון בעקבות תרומות. אנחנו מעון לומד… תמיד צריך לראות את היתרונות והחסרונות ומתגברים בכוחות משותפים על קשיים…
  • מנהלת מעון חדשה בתפקיד… זוכה למנהלת-מלווה ומדריכה, וזה אחד הדברים הכי חשובים בארגון – קולגה שתהייה זמינה עבורי. לשמחתי הרבה יש במעון צוות ותיק ויש לי הרבה ממי ללמוד. יש לנו שלוש  מטפלות שיצאו השנה לתכנית מש"י (הכשרה של מטפלת שנות הינקות, בשיתוף עם מכללת "אורנים"). החשוב להיחשף לאקדמיזציה, ללמוד ולהתפתח…
  • עובדת 18 שנים במעון, הגעתי באופן מקרי לויצו: התחלתי קורס מטפלות מהמקום האישי שלי כאימא… על מנת להיות אמא טובה יותר ולדעת איך לגדל ילדים טוב יותר… משם התפתחתי מקצועית ואני מובילת כיתה מזה 17 שנים… העבודה מעשירה אותי… טוב לי מאוד… המעון שלנו הוא מעון במקום עבודה ונותן שירות מ-07:00 עד 17:00 לילדי העובדים. במעון משולבים 180 ילדים. יש לנו פרויקט סנסו-מוטורי: כל בוקר, במהלך ארבעה ימים בשבוע, יוצאת קבוצה לפעילות בחדר זה. אנו, בצוות, לומדות דברים חדשים על הילדים וגם על עצמנו. זה הוא מעון גדול ובו עובדות רבות. אנחנו הפנים של ויצו ומעל הכל אני נותנת שירות… הדקות הראשונות בבוקר והדקות האחרונות של סוף יום הן הזמן החשוב לגרום להורים תחושה טובה, לחוות את זה שאנחנו כאן בשביל הילדים… אנחנו מאוד משתדלות ומקווה שגם מצליחות לעמוד בזה…
  • 12 שנים אני בויצו: הייתי 7 שנים מטפלת ולאחר מכן מבשלת. צוות המטפלות אצלנו הוא צוות חם ומשפחתי. אנחנו אופות בגן עוגות יום הולדת, כדי שכל הילדים יהיו שווים. הילד שחוגג יום הולדת עוזר למטפלת להכין את העוגה יום קודם. אני באה בכיף לעבודה. גם מבשלת וגם נכנסת לכיתות.
  • 4 שנים בויצו, לומדת, מתפתחת ושמחה על כך. במעון שלנו עומדת להתחיל הדרכה לצוותים בדגש על תקשורת עם הורים ודרכי טיפול בילדים.
  • עובדת 3 שנים, לאחר שעברתי מהמרכז לצפון. כבר שנה שנייה בתכנית מש"י ואני מתקדמת לתואר. אני עובדת ואוהבת את המנהלת…
  • יש לי 3 ילדים גדולים וילדה בת שנתיים. אני בת לפנסיונרית שעבדה בויצו 35 שנים. שנה וחצי בויצו. הגעתי מהדרום והציעו לי לעבוד במעון… היו לי הרבה והתלבטויות… המעון מאוד קטן משפחתי… מונה 24 ילדים ונבנה בו צוות חדש. יש לנו פריבילגיה להוציא ילדים פעמיים בשבוע לטיול בכפר, שיש בו חוות סוסים מאוד גדולה. בסוכות התארחנו בבתי משפחות. אמרו לי שאני עוברת מכיתת תינוקות להוביל את כיתת הבוגרים. למנהלת שלי היה ברור שאצליח. אני לומדת כל כך הרבה ומיישמת גם על הילדה שלי. מאוד אשמח ללמוד ולהתפתח. הסיפוק והאהבה שאני מקבלת מהילדים – חשובים ולא מובנים מאליהם. תודה למנהלת שלי על תחושה של אמא-חברה… אני זוכה למקום של ביטחון: לקום בבוקר ולא לפחד… מה שיקרה נקום ונתגבר…
  • עובדת 12 שנה בויצו. ב-6 השנים האחרונות אני מבשלת של המעון. היה לנו משבר, אך התגברנו וחזרנו לשִגרה מחוזקות… מקווה לקיים סדנת בישול עם ההורים בדגש על בישול ואפיה בריאים
  • נשואה ואם לשלושה. 25 שנה בארץ. נוסעת למעון מעיר אחרת. עובדת בויצו 4 שנים. התחלתי 'מהיום למחר'. אני לא אעזוב לעולם. תודה למנהלת האזור ותודה למנהלת המעון שנתנו לי הזדמנות לבוא למפגש זה. אני לומדת במש"י. אני בת 51, אם אוכל להמשיך ולעשות תואר ראשון אעשה זאת…
  • הכרתי את המעון כי הבת שלי, עם צרכים מיוחדים, הייתה בו. המנהלת שקיבלה את הבת למעון אמרה: 'כל מה שהילדה ואת צריכה אני אעשה עבורה…'  בהמשך, המנהלת הציעה לי לעבוד במעון… אמרתי שאנסה. התאהבתי ואני מאושרת מהמנהלת ומהצוות, כיף לי מאד ואני לומדת רבות…שתי נשים יושבות בראש שולחן
  • אמא ל-2 בנים נשואים. עובדת במעון 22 שנה. הגעתי כעולה חדשה ותלמידה בקורס מטפלות. עם השנים התאהבתי במעון ובעבודה… כיום, אני מובילת כיתת גנון ומעבירה חוג ספורט. באופן קבוע משתתפת בהשתלמויות של האגף שעזרו לי להיות מקצועית יותר. בגאווה רבה אומרת שהמעון שלנו מהווה דוגמה לכל הארץ. אנו מפעילים פרויקטים כמו ספרית פיג'מה, צחצוח שנים, יום הולדת בריא. במעון 4 מטפלות שמפעילות חוגים אחרי צהריים. בנוסף מתקיימת תכנית מעטפת "לראות את הנולד" (לאימהות בהריון ראשון ולאחר לידה). אנחנו מיישמים, במסגרת המעון, שפה חיובית "שפת הכן". עידוד התפתחותי החליף את ליווי התפתחותי. האתגר שלנו הוא לשמור על הרף. רוצה להודות למנהלת שלנו שמובילה אותנו קדימה – לתפארת מדינת ישראל!
  • 14 שנה בויצו. המעון שלנו הוא בשכונה יוקרתית. שנתיים הייתי בתינוקייה ועשר שנים בפעוטון. בשנתיים האחרונות אני מובילת כיתת גנון. העבודה נותנת לי להוציא את הילדה שבי… אני 'זורמת' עם הילדים… יש לנו פרויקט זהירות בדרכים עם בובות גרב "ללה" .אנו מפעילים חוג ריתמוסיקה, הצגה פעם בשבועיים, ספרית פיג'מה וליווי התפתחותי. אין לנו במעון תחלופה של מטפלות, כל מועמדת מצטרפת למעון  – רק אם נראית לנו – בצוות… מכניסות רק מי שמתאימה לעבודה עם ילדים. המעון הוא בית והצוות הוא משפחה מגובשת. המנהלת שלי היא כמו אמא מעירה לי ומאירה לי… היא מאמינה בי ואני מאוד מודה לה. תודה לויצו על תכנית מש"י: בזכות זאת אני מגשימה את הרצון ללמוד במכללה…
  • 20 שנה בויצו. אוהבת את העבודה ומגדלת דור חדש, המעון שלנו הוא בשכונה חדשה ומבנה חדש. כיום, הילדים יותר פיקחים ומפותחים ואנחנו צריכים לחדֵּש את הידע שלנו. תודה על המדריכה החינוכית – דמות מקצועית שיחד אתנו נכנסת לכיתה וחווה את הדברים. אני מאוד מרוצה מהעבודה שלי…
  • מגיעה לעבודה במעון מיישוב קהילתי בגליל. עבדתי ביישוב 4 שנים. כשבאתי לויצו הייתה חסרה לי היציאה החוצה לטבע. הייתי מביאה את הטבע למעון. לפני 19 שנה, כשהגעתי למעון היה צוות מאוד ותיק ונאמר לי: 'באים לויצו – נשארים בויצו… לא עוזבים זה הבית וזו הנשמה'… אנחנו עובדים אחרת ובשיטות אחרות ומתקדמות, אני אחראית פעוטון ובודקת תמיד מה חדש, קוראת הרבה, נמצאת בפורומים ואם יש רעיונות חדשים – מיישמת.
  • לאחר 5 שנות עבודה במעון קודמתי לתפקיד אחראית כיתה. אני בעלת סיווג 1. המעון שלנו בן 8 שנים עם אוירה חמה ומשפחתית. מבנה המעון הוא ייחודי: המעון הוא במתחם מגורים. אנחנו יורדות במעלית לקומה מינוס 3, יש לנו ואדי ולפעמים אנחנו רואות חיות-בר… מאוד יפה. יש צוות קבוע ובנוסף מחליפות שבאות לסייע. יש לנו הרבה חוגים במעון ומדי שבוע מגיעות אלינו נערות מתנדבות. חשוב לי לשבח את מנהלת המעון שלנו, שמשתדלת לדאוג לנו לפעילויות גיבוש. יש צוות כיפי בכיתה עם שיתוף פעולה ואני אוהבת לבוא לעבודה.
  • נשואה ואימא ל-4 ילדים. 10 שנים בויצו. הובלתי בכיתת פעוטות שנתיים והשנה עברתי לכיתת הגנון, מאוד מסופקת מהעבודה שלי ואוהבת לתת לילדים חום. כל הכיף שלי שבבוקר כל הילדים רצים אלי. כיף לי ללמד אותם… זה ממלא אותי בפן האישי. המעון שלנו ותיק, חזק ומגובש עם מטפלות מוכשרות. המנהלת נמצאת  בתפקיד 4 שנים והצליחה לעשות שינוי. המעון מלא, יש רשימות המתנה ויש לנו שֵם מאוד טוב באזור. במעון מופעלת תכנית "ויצו בקהילה", כולל שני חוגים: חוג חיות ואני מטפלת-מלווה שלו וחוג בייבי ג'ז. החוגים נותנים לנו פרסום ועושים שיווק למעון. כיף לי במעון ובכיתה…
  • 7 שנים בויצו. הספקתי ללמוד בקורס מקוצר לסיווג 1 והצלחתי להוציא תעודה. על כך תודה.

לסיכום
דר' נעמי מורנו 
הודתה למשתתפות ואמרה: "עלו דברים רבים – אישיים וארגוניים: דרכי תקשורת, תנאי העסקה, אפשרויות למידה. שמחתי לשמוע כיצד במקרים רבים אנחנו קולטות עובדות ומחבקות אותן. אני מרגישה מחויבות כלפיכן. בארגון יש אפשרויות של קידום והתפתחות מקצועית. חשוב לזכור, כי חלק מהדברים קשורים לענף הטיפול בגיל הרך ברמה הארצית. בויצו פועל ארגון עובדים וקיימים הסכמים קיבוציים. אכן יש לפנינו אתגר גדול. בחשיבה משותפת ניתן לשפר ולמצוא פתרונות. היום-יום הוא אכן מורכב, אך רצוף בהצלחות קטנות. אני לוקחת חלק בפורומים ארציים, לדוגמה: הצגת נתונים בפני ועדה שפועלת במשרדי האוצר והרווחה בנושא מעונות היום; חברות במועצה הארצית לגיל הרך; התנדבות בפורום לקידום ההכשרה המקצועית; השתתפות בוועדות הכנסת וכד'… כך אני מקווה ומאמינה, כי כאשר הסביבה החיצונית תהיה נוחה יותר עבורנו – נוכל להכניס עוד התאמות ושינויים. יש פה ידע עשיר ומצטבר. תודה רבה שטרחתן ובאתן".

תיעוד המפגש: ריקי מרקוס-זכאי.

במפגש נטלו חלק: דר' נעמי מורנו, מנהלת האגף; יעל הכהן, מנהלת האזור הצפון; רחל דולב – מנהלת יחידת תיאום ובקרה במטה האגף; ריקי מרקוס-זכאי, מנהלת מחלקת פיתוח ארגוני במטה האגף.

גב' אביטל בלומנטל – יו"ר האגף לגיל הרך הצטרפה לברך את המשתתפות.