חדשות כללי

יצירת פעילות מרגיעה ומהנה לילדים בשעות העומס של המעון - השתלמות

נשים יושבות במעגל בכיתה ומקשיבות למרצה
השתלמות בנושא יצירת פעילות בגן
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp

איך מנהלים את שעות העבודה הארוכות במעון באופן מיטבי? למפקחת אזור דרום, גליה בקשי, יש תשובה והצעות כיצד ליישם. "בעבר, בכדי לאפשר נוכחות גדולה יותר של מטפלות-מחנכות בזמן שבו הילדים ערים, נהגו לעבוד במעונות היום בסדר יום מפוצל. מבנה יום מפוצל אפשר נוכחות גדולה יותר של נשות צוות בזמן ערות הילדים.
היו לכך יתרונות רבים בצד חסרונות, שנבעו מעצם הצורך בפיצול  יום העבודה. אך בשל דרישת משרד העבודה והרווחה, נערכנו לעבודה  בסדר יום ללא פיצולים, מה שחייב חשיבה יצירתית, בכדי להבטיח את המיטב עבור הילדים בשעות הבוקר ואחה"צ, המאופיינות במשימות רבות.                                                                     

כמפקחת, חשבתי איך אני יכולה לסייע לצוותים בשעות הלחץ והעומס, בהן שזורים היבטים טיפוליים וחינוכיים אלו באלו.

עשו זאת בעצמכן – משחקי בוקר ותיבות הממוינות

המענה האופטימלי שלי לקושי הזה הוא  משחקי בוקר ותיבות הממוינות, שאותו אני רוצה לחלוק איתכם.

משחקי הבוקר הינם משחקים פרי יצירתן של המטפלות. המשחק בנוי מקופסאות, גרוטאות ופריטים זמינים  כמו אטבי כביסה, פונפונים, מקלות ארטיק, מכסים גדולים. הילדים מתבקשים להשחיל ולהשלים, משימה קלה שמספקת חווית הצלחה והנאה.

שולחן ועליו גרביים בודדות בכל מיני צבעים וקופסה שבה חור

התיבות הממויינות הינן תיבות המאכלסות חפצים בהתאם לנושא/תחום/מיקצוע מסוים. למשל, תיבת כלי רופא, תיבת יופי, תיבת מוצרים ופריטים לתינוק, תיבת מנעולים, תיבת תיקים, כלים חד פעמיים….

המשחקים הללו מסקרנים ומאתגרים את הפעוטות ומאפשרים תרגול של מוטריקה עדינה.

היכולת לבחור תיבת פעילות אישית וללמוד תוך כדי התנסות חווייתית יוצרת אוירה רגועה ופניות של המחנכת לצורך קבלת הורים בצורה מכבדת.

לפיכך, יזמתי השתלמות עבור מחנכות מעונות באר שבע וערד, שנערכה על ידי הגב' תמר בר. כל מעון שלח שלוש מחנכות שהגיעו למפגש לאחר שעות העבודה ולמדו במהלכו ליצור תיבות ולפתח משחקים יש מאין.

המטפלות פונקו על ידי צוותי המטבח בארוחה מפנקת וטעימה.

ההשתלמות סיפקה רעיונות יצירתיים כפי שהעידו המשתתפות:
* "הייתה יופי של השתלמות שסיפקה רעיונות מעשיים וקלים לביצוע בעלות מזערית", אמרה אלה פלד, מנהלת  מעון האוניברסיטה.

"הצוות שלי חזר עם מלא רעיונות וכבר שולחות לי תמונות מה הן רוצות ומה התוכניות", ציינה אירית סופזניקוב, מנהלת מעון יד ושם.

אתן מוזמנות להתרשם מהאוירה ומאחד הרעיונות. כל ילד מקבל תיבה עם זוגות גרביים בתפזורת ואטבי כביסה. הוא צריך לאתר את הזוגות ולהצמיד אותן עם אטב, כך הוא משכלל את יכולת הזיהוי שלו ואת המוטוריקה העדינה.

זה יכול להיות רעיון מצויין גם כפעילות בבית, ואף לסייע להורים במציאת זוגות הגרביים בזמן קיפול הכביסה.

שלכן גליה בקשי, מפקחת אזור דרום